نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
در طراحی یک سایت، باید قسمتی هایی را که به خواننده یا کاربر نمایش داده می شود، مد نظر قرار داد. همچنین ارائه یک طرح آزمایشی برای اطمینان از این که کاربر به آسانی می تواند از سایت استفاده کند، راه حل خوبی است.
ده نکته کارآمد در طراحی آرشیو سایت

 

در طراحی یک سایت، باید قسمتی هایی را که به خواننده یا کاربر نمایش داده می شود، مد نظر قرار داد. همچنین ارائه یک طرح آزمایشی برای اطمینان از این که کاربر به آسانی می تواند از سایت استفاده کند، راه حل خوبی است. یکی از این بخش ها آرشیو سایت است. آرشیو به پست ها و مقالاتی که قبلاً در یک سایت معین قرار داشته، گفته می شود. این به خواننده کمک می کند که به آسانی بتواند از پست های قبلی شما بازدید کند حتی اگر این پست روزها، هفته ها، ماه ها و حتی سال ها قبل گذاشته شده باشد. خوانندگان سایت شما از خواندن پست های قبلی سود می برند و شما نیز از این سود بی بهره نخواهید بود چون خوانندگان سایت خود را دارید.
اما بیشتر اوقات، در طراحی سایت به آرشیو آن آنگونه که باید توجهی نمی شود. سعی کنید در طراحی این قسمت نهایت خلاقیت خود را به خرج دهید تا در جذب کاربر موفقیت آمیز عمل کند. همچنین مطمئن شوید مطالب درون آرشیو کاربر پسند و کاربردی است. به این ترتیب، به این هدف که ساده ترین راه برای دست یابی کاربر به مطالب مورد نیازش است، دست پیدا کرده اید. از این رو تصمیم گرفتیم نکات مفیدی در مورد طراحی یک آرشیو سایت کاربردی را با شما به اشتراک بگذاریم.
 


1- خلاق باشيم


هنگام طراحی بخش آرشیو وب سایت خلاقیت خود را دریغ نکنید؛ خواه یک صفحه کامل باشد یا یک قسمت کوچک. در صورت تمایل می توانید از آیتم های گرافیکی یا آیتم هایی که می دانید به جذاب تر شدن این قسمت کمک می کند، استفاده کنید. خواهید دید که طراحی آرشیو در نمای کل سایت شما تاثیر خواهد گذاشت.

2- آن راتفكيك كنيد


مجبور نیستید آرشیو را در یک فهرست واحد قرار دهید. ممکن است شما پست های جدید، محبوب ترین پست ها و ... داشته باشید. اینگونه، جذابیت بیشتری برای خواننده ایجاد می شود، همچنین آن ها راحت تر می توانند پست مورد نظر خود را پیدا کنند. این کار برای سازمان دهی کردن و مرتب کردن آرشیو نیز راه حل خوبی است چون کاربران فوراً می توانند آن چه را که ارائه کرده اید مشاهده کنند و مقالاتی را که مورد پسند اکثر خوانندگان بوده، پیدا کنند.


3-آن را در قسمت*هایی که جلو چشم است قرار دهید


اگر سایت شما دارای آرشیوی است که کاربران نمی*توانند آن را پیدا کنند این آرشیو هیچ فایده*ای نخواهد داشت. مطمئن شوید خواننده شما قادر به پیدا*کردن این قسمت هستند. برای انجام این کار می*توانید در قسمت*های انگشت نمای سایت مثل هدر، پاورقی یا کناره*های سایت لینک آرشیو سایت را قرار دهید. همچنین مطمئن شوید لینک آرشیو به گونه*ای به*نظر می*رسد که جزئی از سایت است یا نه.

4-یک فضای تعریف شده واضح برای آن در نظر بگیرید


اگر از یک صفحه جداگانه برای آرشیو استفاده نمی*کنید، باید مطمئن شوید کاربران آشکارا می*توانند ببینند آرشیو در یک قسمت معین قرار گرفته است. اگر آن را در نوارهای کناری یا پاورقی قرار دهید، می*توانید از یک رنگ متفاوت برای آن استفاده کنید یا دور آن یک حاشیه یا کادر ایجاد کنید تا به خوبی محدوده آن مشخص شود. ببینید آیا از محتویات و مطالب اطراف قابل تشخیص است؟

5-گزینه*های مشاهده را نشان دهید


گزینه*های مشاهده مختلف برای کاربران در نظر بگیرید. شما می*توانید فقط عنوان و تاریخ مقالات را نشان دهید، همچنین می*توانید به آن*ها اجازه دهید تا یک نقل قول از مقالات را نیز مشاهده کنند. به این ترتیب، آن*ها می*توانند با مرور آرشیو آن را به راحتی پیدا کنند و قادر خواهند بود موضوع مطالب مورد علاقه خود را به راحتی پیدا کنند.

6-از یک صفحه مجزا استفاده کنید


گر فضای کافی در اختیار دارید، از به کار بردن آن دریغ نکنید. شما می*توانید از کل یک صفحه برای آرشیو استفاده کنید. این کار، پیدا کردن آرشیو را برای کاربر شما آسان*تر می*کند. شما همچنین می*توانید آیتم*های کافی در آن قرار دهید، حتی می*توانید طرح*های زیبا و جذاب نیز به آن اضافه کنید.

7-دسته*بندی ایجاد کنید


اگر آرشیو شما به خوبی دسته*بندی شده باشد کاربران راحت تر خواهند بود. به این ترتیب، آن*ها قادرند آن*چه را می*خواهند، سریع*تر پیدا کنند. دسته بندی باید عناوین را واضح و آشکار به نمایش بگذارد به طوری که مطمئن باشید کاربر مطلب مورد نظر خود را در همان قسمتی که باید، پیدا می*کند. مطمئن شوید تقسیم*بندی مقالات به گونه*ای نیست که باعث هرج و مرج و به هم ریختگی آرشیو شود. شما می*توانید از آرشیوی که بر مبنای تگ دسته*بندی شده است، استفاده کنید مخصوصاً اگر سایت شما واقعا بزرگ است

8-آن را بر اساس تاریخ مرتب کنید


دسته*بندی و مرتب*کردن بر*اساس تاریخ راه*حل تأثیرگذاری است، مخصوصاً در مورد بلاگ*های شخصی. شما می*توانید آرشیو را در نوارهای کناری، روی یک صفحه مجزا یا در قسمت پاورقی قرار دهید. به دنبال یک طرح خوب برای آرشیو مبتنی بر تاریخ خود باشید. با این روش آرشیو جذاب تر به نظر خواهد رسید و خواننده را خسته نخواهد کرد.

9-دسته*بندی*های را ترکیب کنید


این امکان وجود دارد که دسته*بندی*ها مبتنی بر تگ و دسته بندی*های مبتنی بر تاریخ یا مبتنی بر موضوع را با هم ترکیب کنید. با این روش انتخاب*های زیادی برای خوانندگان خود فراهم می*کنید. انجام این کار به آن*ها کمک می*کند مطلبی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.

10-اجتناب از نمایش کل محتویات


اگر همه محتویات را به نمایش بگذارید، فضای زیادی را اشغال خواهد کرد. فقط عنوان یا نقل قول کوتاهی از مقاله را در آرشیو قرار دهید. شما می*توانید از یک نقل قول 2 یا 3 جمله*ای استفاده کنید. با این کار آرشیو شما مرتب و سازماندهی شده تر خواهد بود. همچنین جست*وجو در آرشیو نیز راحت*تر خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
هر گاه شما درخواستي از موتور جستجوگر داشته باشيد آن را در تكست باكس آن نوشته و دكمه ي enter فشار مي دهيد بعد از مدتي بسيار كوتاه ليستي از وبسايت ها به شما نمايش داده مي شود كه اجزاي اين وب پيج ها شامل واژه هاي مرتبط با درخواست شماست .
SEO چيست و چگونه آن را به كار بگيريم ؟

تا اين جاي كار كه مشكلي ندارد اما آيا تا به حال برايتان جالب نبوده كه چرا عده اي از وبسايت ها رتبه ي بهتري مي گيرند و در ابتداي ليست چند صفحه اي مي آيند ,‌ جواب آن بسيار ساده است , ‌ اين برتري به دليل قدرت و تكنيك مخاطب يابي وب است اگر تابحال به دنبال اين موضوع رفته ايد حتما كلمه ي سئو را شنيده ايد .
SEO يا  Search Engine Optimization كه به معني بهينه سازي موتور جستجوست عبارت است از تكنيك هايي كه در وب اعمال شده تا موتور جستجو را در پيدا كردن اجزاي داخلي وبسايت كمك كند و به همين دليل است كه وب در برابر ميليون ها وبي كه براي درخواست مورد نظر پاسخ دارند رتبه ي بهتري مي گيرد و در ابتداي ليست قيد مي شود پس تا اينجا سئو براي شما ترافيكي را از طرف موتور جستجو به ارمغان آورده است .
براي يادگيري تكنيك هاي سئو شما بايد طرز كار موتو جستجو ها و تفاوت بين الگوريتم موتور جستجو هاي ابرقدرت را بدانيد .



1 – موتور جستجو ها چگونه كار مي كنند ؟

flash website


اولين قدم در يادگيري سئو : قبول كنيد موتور جستجو انسان نيست .
موتور جستجو ها بر خلاف انسان ها بر اساس متن تصميم مي گيرند, اگر چه تكنولوژي هاي طراحي وبسايت و برنامه نويسي به سرعت  در حال رشد است اما موتور هاي جستجو هنوز هم از آن هوش و ذكاوت دورند كه زيبايي يك طراحي ساده را درك و يا از بودن افكت ها و جلوه هاي ويژه درلا به لاي صفحات وب لذت ببرند .
موتور هاي جستجو تنها درون وب مي خزند و به دنبال آيتم هاي از پيش تعريف شده و مشخص يك وب هستند تا بتوانند ايده ي اصلي وب را بفهمند جالب اينجاست آنها عمدتا به دنبال متن هستند .
موتور جستجو ابتدا درون وب را جستجو ميكند سپس يافته ها را فهرست بندي كرده و بعد از پردازش و محاسبه توسط فرمول هاي از پيش تعريف شده ‏,  نتايج را به درخواست ربط داده و آن ها را بازيابي مي كند .
پس تا اينجا فهميديد كه نبايد به دنبال شلوغ كردن وب خود با فايل هاي فلش و افكت ها ي صوتي و غيره باشيد .



2 – تفاوت بين موتور هاي جستجوگر

bin joke


اگرچه قاعده ي اصلي سيستم موتور هاي جستجو يكسان است اما تفاوت ها ي كوچك در ساختمان آن ها باعث اختلاف زياد در نتيجه ي كار آن ها مي شود .
براي موتور جستجو ها ي مختلف فاكتور هاي متفاوتي مهم حساب مي شوند مثلا در ميان متخصصين سئو جوك شده كه الگوريتم هاي بينگ عمدا بر خلاف افرادي برنامه ريزي شده كه وب خود را براي گوگل بهينه كرده اند .
اگر تفاوت ميان موتور ها حقيقت كوچكي هم باشد ايجاب مي كند كه وب خود را طوري بهينه كنيم كه براي بيشتر از يك موتور ايندكس شويم و اين دقت زياد ي در به كارگيري تكنيك هاي سئو مي طلبد .
براي مثال موتور جستجو هاي ياهو و بينگ بر كلمات كليدي موجود در صفحه تاكيد مي كنند در حالي كه گوگل اهميت زيادي براي اين مسئله قائل نيست درعوض وجود لينك براي گوگل فوق العاده حياتي محسوب مي شود .
۵ سایت برتر ویرایش عکس آنلاین

 چکیده:
عکاسی در گذشته های نه چندان دور کاری هزینه بر و وقت گیر بود. عکاس بدون اطلاع از ویژگی های عکس گرفته شده تنها عکس را می گرفت و در هنگام پر شدن نگاتیو و پس از چاپ عکس ها، تازه می توانست عکس های گرفته شده را مشاهده کند. استفاده از نگاتیو ها برای ثبت عکس باعث می شد در عین نیاز بیشتر به ویرایش، انجام ویرایش بر روی عکس ها کاری دشوار و حتی در مواردی ناممکن می شد. امروزه با پیشرفت فناوری و با ورود دوربین های دیجیتال و گوشی های دوربین دار، عکس ها ماهیت جدیدی پیدا کردند.
۵ سایت برتر ویرایش عکس آنلاین

 

 

 

حال که دسترسی به دوربین عکاسی به لطف وجود گوشی هایی با دوربین های قدرتمند و همین طور دوربین های دیجیتال بسیار آسان شده و تقریبا در تمام لحظات می توان دوربینی برای ثبت آن لحظه پیدا کرد، پس خوب است از این امکان به نحو احسنت استفاده کنیم و با ویرایش عکس هایمان و با استفاده از چند تکنیک هرچند کوچک، اثرگذاری عکس هایمان را بیشتر کنیم.  نرم افزارها و اپلیکیشن های بسیار زیادی در زمینه ویرایش عکس چه به صورت حرفه ای و چه به صورت سریع و ساده وجود دارند که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند. اما دسته ای دیگر که ویرایشگر های آنلاین هستند وجود دارند. ویرایشگر هایی که در همه جا و در همه وقت تنها با اتصال به اینترنت و بدون نیاز به نصب یا اجرای هیچ گونه نرم افزاری در دسترس هستند. ما در این پست از نونویس به بررسی برترین ویرایشگر های آنلاین عکس می پردازیم. معیار های ما برای انتخاب این ویرایشگر ها امکانات مناسب، کاربرپسند بودن، منعطف بودن و در نهایت راحتی دسترسی کاربران ایرانی به این ویرایشگر ها بوده است. پس در ادامه به معرفی ۵ ویرایشگر برتر آنلاین عکس از نگاه نونویس می پردازیم.
 

 
Pixlr

 

یکی از بهترین وب سایت های ویرایش عکس Pixlr Editor است که امکانات فوق العاده ای را در اختیار شما قرار می دهد. Pixlr با فراهم کردن ویرایشگر هایی در سه نسخه تفریحی (Playful)، کارامد (Efficient) و پیشرفته (Advanced) که هر کدام در نوع خود از امکانات فوق العاده ای برخوردارند، خود را به یکی از نام های بزرگ این عرصه تبدیل کرده است. از نسخه کارامد (Efficient) آن می توان برای ویرایش های روزمره استفاده کرد ولی نسخه پیشرفته آن امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد که میتواند به صورت حرفه ای به ویرایش هرگونه تصویر و یا خلق آثار جدید بپردازد. از دیگر مزایای Pixlr می توان به اپلیکیشن موبایل مخصوص این سایت اشاره کرد.

 
Pic Monkey

 

 

Pic Monkey یکی از بهترین سایت ها ویرایش عکس آنلاین بدون نیاز به ثبت نام است. این سایت از طراحی مناسبی برخوردار است و بسیار جذاب و کاربرپسند می باشد. استفاده از این ویرایشگر به لطف منو ساده در دسترس بودن گزینه ها بسیار ساده است و نیاز به دانش نرم افزاری خاصی ندارد. این سایت امکاناتی از جمله افزودن افکت ها، آرایش و روتوش تصاویر، افزودن متن ها و شکلک ها، افزودن بافت به تصاویر و قرار دادن فریم برای تصاویر را برای کاربر فراهم می کند. شاید به جرات بتوان گفت این ویرایشگر در مقابل رقبای خود یکی از کامل ترین و کاربرپسند ترین منو ها را در اختیار دارد. از دیگر مزایای PicMonkey می توان به اپلیکیشن هایش برای Google Chrome و Facebook اشاره کرد.

 

 
Photoshop Express

 

 

Photoshop Express یکی از محصولات شرکت ادوبی(Adobe) است که برای استفاده سریع کاربران طراحی شده است. در این ویرایشگر اعمال معمولی که بیشتر از طرف کاربران مورد استفاده قرار می گیرد، ساده و با دسترسی آسان قرار داده شده است. با این حال این ویرایشگر از امکانات خوبی برخوردار است و بسیاری از نیاز های روزمره حتی نیاز به بعضی اعمال پیچیده را برآورده می کند. از دیگر نکات مثبت این ویرایشگر می توان به ارائه نسخه موبایل برای سیستم عامل های اندروید و iOS  اشاره کرد.

 
iPiccy

 

 

ویرایشگر iPiccy ویرایشگری کاربر پسند و مناسب برای کار های روزمره است. این ویرایشگر امکانات نسبتا پیشرفته ای دارد و انجام کارهای روزمره به وسیله آن بسیار ساده و سریع می باشد. این ویرایشگر امکان افزودن افکت ها و انواع بافت ها را به شما می دهد و می تواند گزینه مناسبی برای انجام کارهای سبک باشد.

 
befunky

 

 

یکی دیگر از ویرایشگر های قوی که از امکانات بالا و طراحی مناسبی برخوردار است، befunky است. این ویرایشگر علاوه بر امکانات عالی برای افکت گذاری و افزودن ویژگی های مختلف به تصویر، امکان ذخیره و اشتراک گذاری و پرینت تصاویر را نیز به شما می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
فنگ شوی یک سیستم مرتب سازی چین باستان است که باعث فراهم آوردن حداکثر نظم داخلی و شادابی برای استفاده کننده گان است . در سال 1990 به کارگیری این سیستم در مد و دکوراسیون خانه و اداره های غربی دنبال شد. شاید این پیگیری به خاطر فهمیدن راز اصلی و ذات جذاب فنگ شوی باشد. اما به نظر من می توانیم این اصول و قواعدِ مرتب و زیباسازی را در طراحی وبسایت های خود به کار بگریم. شاید چینی ها این قواعد را حداقل 5000 سال پیش به کار گرفته اند اما خوب این دلیل عدم کارایی این اصول در امروز نمی شود.
به کار گیری فنگ شوی در طراحی وب


مهم ترین جنبه ی یک فنگ شوی مناسب چی (ch`i) آن است. عدم توجه به چی، یک فنگ شوی بد به شما می دهد. چی یک نیروی زندگی است که در هر چیزی جریان دارد و آن ها را به هم اتصال می دهد. چی همان انرژی است که در صورت داشتن محیطی مثبت باید به خوبی جریان یابد.
فنگ شوی در طراحی وبسایت ، مجموعه ای از اصول و قواعدی است که شامل یک مرتب سازی کلی وبسایت و به جا گذاشتن یک تجربه ی عالی برای کاربران است که از این راه بیشترین جریان چی را هدایت می کند


روشنایی و رنگ ها


صفحات روشن و تمیز چی مناسب و خوبی دارند. پیج هایی با رنگ تاریک و ترکیب رنگ های تیره چی بدی را ارائه می دهند.
استفاده ی درست از رنگ های جسور و خیره کننده، چی را به خوبی جریان می دهد. مثلا ترکیب رنگ های آبی و سفید در وبسایت به عنوان آب و هوا و فضای آزاد وانمود می کنند. البته فراموش نکنید که استفاده ی ناچیز از رنگ و رنگ آمیزی با رنگ های آبکی و زیپو، جلوه ی جالبی به وبسایت نمی دهد. توجه کنید که لرزش رنگها روی هم در ذخیره سازی jpeg تصاویر، از نظر فنگ شوی نامناسب است و رنگ ها باید مرز از هم شناخته شده داشته باشند. پس این موضوع را در نظر داشته باشید.
این ترکیب رنگ پایین به نظرتان زیبا نیست؟  خوب سری به وبسایت ژیارسافت بزنید تا موضوع را به کلی درک کنید.

منوی ژیار سافت

 



زندگی و جنبش


استفاده از تکنیک های جنبش و زندگی می تواند برای پرکردن تیکه های راکد وبسایت استفاده شود. توجه داشته باشید که این کار در طراحی داخلی ساختمان هم مورد توجه است. استفاده از گل و گیاه در گوشه هایی از اتاق و گذاشتن آکواریوم موجودات آبزی در مقابل دیوارهای زمخت همین پروسه را پیروی می کند.
در وبسایت هم به همین منوال می توانید از این تکنیک استفاده کنید اما فکر گذاشتن تصاویر GIF و متحرک در گوشه های وبسایت به ذهنتان خطور نکند چون واقعا چیزی لوس و لوث و بی معنا است. از تصاویر صمیمی درون زندگیتان استفاده کنید.
طراح وبسایت ژیارسافت به سادگی با گذاشتن دو تاس در گوشه ی بالای وب این موضوع را پوشش داده و منظور ما هم همین است، شاید تاس ربطی به موضوع وب نداشته باشد اما چون حکایت از بازی هایی در زندگیمان دارد که همه می شناسیم ، تصویر زیبایی به ما می دهد.

تاس

ایستایی


ایستایی را در وب فراموش نکنید، شاید در زندگیمان هم لازم باشد که چیزهایی را همواره در کنار خود ببینیم و از نظر ما ساکن باشد، قسمتی از وبسایت که همراه لغزش صفحه ی وب بغلتد و به بالا و پایین حرکت نکند و جلو چشمان ما باشد ایده ای زیباست به خصوص اگر آن قسمت لوگوی وب یا کلید های راهیابی در وبسایت باشد .
منوی سمت چپ وبسایت ژیار سافت مثال خوبی است .

منو

سادگی

با گذاشتن افکت های ویژه ی مولتی مدیا و متحرک وب خود را شلوغ نکنید و به قولی طوفانی از انرژی چی راه نیندازید، توجه کنید که چی باید به خوبی جریان یابد.
از تکنیک های آرام تری استفاده کنید و به اسلاید ساده و زیبای این صفحه نگاه کنید.

راهیابی

کاربر باید به راحتی در وب شما بگردد. در طراحی وب خود از کلید های back و home و لینک به صفحات مهم در هر صفحه از وبسایت خود استفاده کنید. حتی شما در حالت عادی هم دوست ندارید که در خانه ای دالان دالان زندگی کنید که بیشتر شبیه لانه موریانه است و در آن گم می شوید.


نکات دیگر :
•    مطمئن شوید که صفحه ی ورودی وب یا به قولی home page ظاهر زیبایی دارد و به خوبی روی آن کار شده است.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
ایران هم رده بوتان و کنیا در دسترسی به اینترنت با سرعت بالا High-speed Internetآخرین آمار ارائه شده در زمینه دسترسی کشورهای جهان به اینترنت با سرعت بالا، نشان می دهد که ایران هم رده کشورهایی همچون بوتان، کنیا، بنین و گویان با سرعت دسترسی به پهنای باند اینترنت ۲۵۶ کیلوبیتی قرار دارد و کشورهایی مانند بنگلادش، موریس و ساحل عاج از این نظر اوضاع بهتری نسبت به کشورمان دارند.
ایران هم رده بوتان و کنیا در دسترسی به اینترنت با سرعت بالا

 

براساس برنامه پنجم توسعه کشور، ایران باید تا پایان سال ۹۵ رتبه دوم منطقه را از نظر فناوری به خود اختصاص دهد و ۶۰ درصد خانوارها نیز به اینترنت پرسرعت مجهز باشند با این وجود معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته سرانه پهنای باند اینترنت ایران را به ازای هر ایرانی یک کیلوبیت بر ثانیه از میزان ۱۰۰ ترابیت ظرفیت پهنای باند دنیا عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سرانه کشور ترکیه در این حوزه ۵۰ کیلوبیت و کشور قطر ۱۰۰ کیلوبیت برآورد می شود؛ از طرفی کف دسترسی به اینترنت در دنیا ۲ مگابیت برثانیه و سقف سرعت اینترنت ۲۰ مگابیت در ثانیه است.

این آمارها در حالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده که در ایران سرعت دسترسی کاربران به اینترنت به ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه هم نمی رسد.

با این وجود اتحادیه جهانی مخابرات – ITU – آخرین ارزیابی های خود از وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف جهان را براساس میزان توسعه پهنای باند اینترنت تا پایان سال ۲۰۱۳ اعلام کرده است.

۴۰ درصد مردم جهان کاربر آنلاین اینترنت هستند

براساس اعلام ITU نزدیک به ۲.۷ میلیارد نفر از جمعیت جهان که تقریبا ۴۰ درصد مردم جهان را تشکیل می دهند کاربر آنلاین اینترنت هستند که براساس دسته بندی صورت گرفته بر مبنای سطح توسعه کشورها ۳۱ درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه و ۷۷ درصد آنها در کشورهای توسعه یافته در حال استفاده از اینترنت هستند.

در این رده بندی مشخص شده که اروپا با نرخ نفوذ اینترنت ۷۵ درصد و آمریکا با نرخ نفوذ اینترنت ۶۱ درصد مناطقی با بالاترین نرخ نفوذ اینترنت در جهان محسوب می شوند.

در همین حال باید گفت در آفریقا ۱۶ درصد مردم کاربر اینترنت آنلاین هستند که تنها نیمی از نرخ نفوذ اینترنت در آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود.

مردان بیش از زنان از اینترنت استفاده می کنند

بررسی های صورت گرفته براساس شکاف جنسیتی در میان مردان و زنان آنلاین نشان می دهد که مردان بیش از زنان از اینترنت استفاده می کنند به نحوی که در سطح جهان ۳۷ درصد از زنان و ۴۱ درصد از مردان کاربر اینترنت هستند که ۱.۳ میلیارد نفر از جمعیت زنان و ۱.۵ میلیارد نفر از جمعیت مردان را شامل می شود.

این آمار برای کشورهای در حال توسعه در حدود ۸۲۶ میلیون زن و ۹۸۰ میلیون مرد است و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته در حدود ۴۷۵ میلیون زن و ۴۸۳ میلیون مرد از کاربران آنلاین اینترنت هستند.

 

 

در این راستا باید گفت از آنجایی که در کشورهای در حال توسعه، زنان ۱۶ درصد کمتر از مردان از اینترنت استفاده می کنند و در کشورهای توسعه یافته، کاربران اینترنت زن تنها ۲ درصد کمتر از کاربران اینترنت مرد هستند شکاف جنسیتی در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بارزتر است.

۷۵۰ میلیون خانوار در جهان به اینترنت متصل اند

آمارهای ارائه شده از پایگاه داده شاخص های جهانی مخابرات از اتصال ۷۵۰ میلیون خانوار معادل ۴۱ درصد خانوارهای کل جهان به اینترنت حکایت دارد. براین اساس نیمی از خانوارها مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند که نفوذ اینترنت در آنها به ۲۸ درصد می رسد و در کشورهای توسعه یافته، ۷۸ درصد کل خانوارها به اینترنت متصل هستند.

در همین حال ارزیابی ها نشان می هد که ۹۰ درصد از ۱.۱ میلیارد خانواری که دارای اتصال به اینترنت نیستند در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

در راستای بررسی های صورت گرفته از حیث تعداد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت براساس منطقه جغرافیایی نیز شواهد نشان می هد که اروپا و آفریقا مناطقی با بالاترین و پائین ترین سطح نفوذ اینترنت در خانوار هستند که این مقدار در اروپا ۷۷ درصد و در آفریقا ۷ درصد عنوان شده است؛ اکثریت خانوارها در آمریکا که حدود ۶۱ درصد عنوان شده و نیز تقریبا یک سوم خانوارها در اتحادیه عرب، قاره آسیا و اقیانوسیه آنلاین هستند.

گفته می شود که بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی، نفوذ اینترنت در خانوارها سریع ترین رشد را در آفریقا با رشد سالانه ۲۷ درصدی داشته است و پس از آن ۱۵ درصد رشد سالانه مربوط به مناطق آسیا و اقیانوسیه، اتحادیه عرب و کشورهای مستقل مشترک المنافع بوده است.

مشترکان باند پهن در کشورهای در حال توسعه از توسعه یافته سبقت می گیرند
درطول ۵ سال گذشته، سهم قیمت باندپهن ثابت در سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها تا ۸۲ درصد کاهش داشته است. به نحوی که از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد قیمت باند پهن ثابت ۱.۷ درصد قیمت ماهیانه سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها به شمار آمده است. در همین حال در کشورهای در حال توسعه خدمات باند پهن ثابت گران باقی مانده که ۳۰ درصد متوسط درآمد ماهیانه خانوار است.

درسال ۲۰۱۲ در ۹۵ کشور سامل ۴۸ کشور در حال توسعه، قیمت اشتراک باند پهن ثابت ماهیانه ۵ درصد قیمت ماهیانه سرانه درآمد ناخالص ملی و یا کمتر بوده است.

با صرفه پذیر شدن خدمات، جذب باند پهن ثابت، رشد بیشتری را نشان می دهد به نحوی که تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی تقریبا ۷۰۰ میلیون اشتراک باند پهن ثابت معادل نرخ نفوذ جهانی ۹.۸ درصد وجود داشته است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی مجموع مشترکان باندپهن در کشورهای در حال توسعه در حال سبقت گرفتن از کشورهای توسعه یافته بوده اند اما همچنان شکاف گسترده ای بین نرخ نفوذ باند پهن در کشورهای در حال توسعه به میزان ۶.۱ درصد در مقایسه با کشورهای توسعه یافته به میزان ۲۷.۲ درصد وجود دارد.

این درحالی است که تا سال ۲۰۱۳ میلادی اکثر کشورها به هدف کمیسیون پهن باند یعنی ارائه خدمات پهن باند ثابت پایه با قیمت کمتر از ۵ درصد سرانه ماهیانه درامد ناخالص ملی دست یافتند.

 

ایران هم رده بوتان و کنیا در دسترسی به اینترنت با سرعت بالا

نفوذ باند پهن با سرعت بالا (حداقل ۱۰ مگابیت بر ثانیه) در برخی از کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی و هنک کنگ و ژاپن و در چندین کشور اروپایی مانند بلغارستان، ایسلند و پرتغال بالاتر از سایر کشورها است.

این درحالی است که در کشورهای آفریقایی کمتر از ۱۰ درصد اشتراک های باند پهن ثابت (سیمی ) سرعت های حداقل ۲ مگابیت بر ثانیه را ارائه می دهند که این موضوع در مورد چندین کشور در مناطق آسیا و اقیانوسیه، امریکا و برخی از کشورهای عربی نیز دیده می شود.

 

 

با این وجود بررسی اشتراک باند پهن براساس سرعت که براساس میزان دسترسی به اینترنت ۲۵۶ کیلوبیت برثانیه (کف) تا ۲مگابیت بر ثانیه (سقف)، ۲ مگابیت تا ۱۰ مگابیت و بیش از ۱۰ مگابیت توسط اتحادیه جهانی مخابرات دسته بندی شده نشان می دهد که ایران به همراه بوتان، گویان، کنیا و بنین در رده کشورهایی قرار دارد که کف دسترسی به اینترنتشان ۲ کیلوبیت بر ثانیه اعلام شده و پس از آن، کشورهای بنگلادش، موریس، ساحل عاج، نامیبیا و ونزوئلا قرار دارند به نحوی که در این کشورها نزدیک به ۹۹ درصد کاربران اینترنت از اینترنت تا سقف ۲ مگابیتی استفاده می کنند.

در این رده بندی اغلب کشورهای اروپایی دارای اینترنت ۱۰ مگابیتی و بالاتر از آن هستند و همسایگان ایران از جمله ترکیه نیز نزدیک به ۹۰ درصد کاربرانش از اینترنت ۲ تا ۱۰ مگابیتی بهره می برند.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
شبکه‌ای متشکل از شبکه‌های بی‌شمار که چه بخواهیم چه نخواهیم یکی از بخشهای مهم زندگی‌امان شده است، به گونه‌ای که برخی می‌گویند:” اگر اینترنت برای 5 ثانیه متوقف شود، قلب من هم از کار خواهد افتاد”. این جمله و این حالات تنها چیزی را که به یادمان می‌آورد واژه‌ نه چندان خوشایندی به نام “اعتیاد” است.
10 واقعيت خطرناک در مورد اينترنت !
استفاده بیش از حد از هر چیزی نادرست است و افراط حتی بهترین و زیباترین چیزهای دنیا را نیز آلوده و خطرناک می‌کند. در رابطه با اینترنت هم باید دو روی سکه را دید. رویی منفی که بیشترین اثر را هم بر روی نوجوانان می‌گذارد و دارد کم کم به جایگزینی برای روابط انسانی تبدیل می‌شود، وجودش ارزشمند است، اما در عین حال کلی واقعیت و حقیقت تلخ هم همراهش دارد. در مطلب زیر به 10 تا از تلخترین واقعیت‌های استفاده از اینترنت می‌پردازیم.


1.تجاوز به حریم خصوصی
 
 
 
هک کردن این روزها مثل آب خوردن شده است. افرادی هستند که براحتی اکانت شخصی شما را هک کرده و از آن سو استفاده می‌کنند. هرچقدر میزان استفاده از اینترنت بیشتر باشد به همین مراتب میزان نگرانی ما هم نسبت به تجاوز به حریم شخصی‌امان بیشتر می‌شود.


2. اعتیاد
 
 
باز هم می‌گوییم افراط در استفاده از هر چیزی بد است. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که اعتیاد به اینترنت به سیم کشی عصبی مغز انسان آسیب می‌زند. افراد در طول روز ساعتهای زیای را آنلاین می‌گذرانند که همین امر از کیفیت زندگی‌اشان می‌کاهد. پس از مواد مخدر و الکل، اینترنت اعتیاد آورترین چیز در دنیاست. کودکان زیادی را می‌بینیم که تقریبا تمام روز خود را به گونه‌ای با اینترنت می‌گذرانند و از تعاملات انسانی دوری می‌کنند.


3.قلدری مجازی

 
متاسفانه قلدری مجازی تبدیل به ناراحت کننده‌ترین و نگران کننده‌ترین واقعیت برای کاربران اینترنتی شده است. این قضیه تنها به کودکان محدود نمی‌شود و بالغین بسیاری هستند که قربانی این نوع سو رفتار می‌شوند. متاسفانه این حرکت آنگونه که بیشتر نوجوانان فکر می‌کنند خنده‌دار نبوده و روزانه باعث ایجاد افسردگی در خیلی‌ها می‌شود. امروزه بیش از 90٪ نوجوانان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که خطر بیشتری از این بابت دارد متصلند.
 

4.از بین رفتن قدرت حافظه
 

 
باور این واقعیت شاید برای خیلی‌ها دشوار باشد، اما بدانید که مغز ما متشکل از میلیاردها یاخته عصبی بوده و ظرفیت حافظه ما بی نهایت است، اما تا زمانی که از آن استفاده شود. همگی باید بپذیریم که اینترنت فضایی را برای ما فراهم کرده است که دیگر نیازی به حافظه سپردن خیلی چیزها نیست. هر چیزی به ذهنتان می‌آید را تایپ کنید و آنرا بیابید.
 

5.سو استفاده‌های جنسی
 
 
شاید صحبت از این قضیه برای خیلی ها دشوار باشد و می‌توان گفت که در جامعه‌ای مثل ایران، بیشتر تلاش بر پنهان سازی این وقایع می‌شود. متاسفانه اینترنت را می‌توان وسیله‌ای بسیار مناسب برای سو استفاده‌های اینچنینی دانست. افراد زیادی هستند که از اینترنت برای پرداختن به امیال جنسی خود از روش نادرست استفاده کرده و دیگران را نیز گرفتار می‌کنند. روزانه تعداد بیماری‌های روانی ناشی از فاش شدن این مساله بسیار زیاد است.


6.انحطاط اخلاقی نوجوانان
 

 
رسانه‌های اجتماعی زندگی ما را نابود کرده و روز به روز بی اخلاقی را ترویج می‌دهند. تصور کنید نوجوانانی را که بیشتر زندگی خود را در اینترنت صرف می‌کنند، چه انتظاری می‌توان از این افراد در آینده و زندگی‌ای اخلاقی‌اشان داشت؟رواج بی عاطفگی، خشونت، بیخیالی و خیلی ویژگی‌های بد دیگر را می‌توان به گذراندن ساعتهای زیاد در اینترنت مرتبط دانست.
 


7. قاتل دیکته درست لغات
 
 
متاسفانه غلط و کوتاه نویسی مدتی است که رواج بسیاری پیدا کرده است. روزانه چشم ما با املای غلط واژگانی برخورد می‌کند که تا چند سال پش در نوشتن آنها هیچ مشکلی نداشتیم. حتما برای شما هم پیش آمده که زمان نوشتن یک لغت تردید کنید و املای آنرا چک کنید. متاسفانه این شک همیشگی دستاورد غلط نویسی اینروزها در فضای نت است.
 
 

8. اتلاف زمان با ارزش خود به کامنت گذاری
 

بیشتر اوقات افراد متوجه زمانی که به کامنت گذاری مشغولند نمی‌شوند. خیلی‌ها هستند که روی هر پست و تصویری کامنت می‌گذارند، حتی آنهایی که از نظر محتوا کاملا بی ارزش هستند. مواقع زیادی هم اتفاق می‌افتد که در کامنتها کار به فحاشی و هتک حرمت می‌رسد.
 

9.کاهش ارتباطات رو در رو
 

 
از خیلی جهات اینترنت به کاهش روابط رو در رو منجر شده است. افراد در حال حاضر زمان زیادی را به چت می‌گذرانند و برای دیدن یکدیگر و زمان گذاشتن برای اینکار چندان حوصله‌ای ندارند. این حالت زمانی به بدترین شکل ممکن خود می‌رسد که طرفین بدون شناخت یکدیگر مدت طولانی است که ارتباط آنلاین دارند. نشستن جلوی کامپیوتر و لپ‌تاپ جایگزین انجام خیلی کارهای جالبتر و بهتر در زندگی شده است.
 
 
10. تلف کردن زمان
 
 
تقریبا نیمی از ما زمان ارزشمند خود را با مرور صفحات وب، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازی، چت و کامنت گذاری می‌گذرانیم و نوجوانان در این بین بیشترین جمعیت را تشکیل می‌دهند و برای آنها یک روز پای اینترنت بودن تنها به اندازه یک ساعت جلوه می‌کند. شاید بتوان اینترنت را حرفه‌ای‌ترین و بزرگترین دزد زمان دانست. متاسفانه ساعت‌های زیادی از عمر ما در حال سپری شدن به بطالت است و هیچ تضمینی برای خوب بودن آینده‌ای که قرار است در دست ما باشد وجود ندارد.
 



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
اینترنت مکان پرهیاهو و شلوغی است، در همین چند ثانیه که این خط را خواندید، بیش از دو هزار تماس اسکایپی آغاز شده است و بیش از ۷۰۰ عکس روی اینستاگرام بارگذاری شده‌اند. در این مقاله از سایت تک شو قصد داریم اتفاقاتی که در طول 60 ثانیه در اینترنت می افتد را برای شما بازگو کنیم.
در هر ثانیه از اینترنت چه می‌گذرد؟

دسترسي به وب در جهان رشدي نجومي دارد،‌درحال حاضر بيش از 3.4 ميليارد انسان برابر با 46.1 درصد از جمعيت جهان آنلاين هستند درحالي‌ كه ميانگين هفتگي حضور در فضاي مجازي براي بزرگسالان مسلط بر اينترنت 27 ساعت است.

همراه داشتن گوشي‌هاي هوشمند وب‌گردي و فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي را آسان‌تر ساخته‌است زيرا ديگر نيازي نيست براي ورود به اينترنت پشت ميز كامپيوتر بنشينيد يا لپ‌تاپتان را روشن كنيد. با آگاهي از اين موارد، شايد دانستن آمار آنچه در يك ثانيه در اينترنت رخ مي‌دهد برايتان جالب‌تر باشد.

در هر ثانيه از اينترنت، 35950 گيگابايت ترافيك اينترنتي دست به دست مي‌شود، حجمي برابر 5800 نسخه با كيفيت بالا از فيلم طولاني ارباب حلقه‌ها: ياران حلقه.

در هر ثانيه در سرتاسر جهان 54907 جستجوي گوگلي، 7252 توئيت، 125406 نمايش فيلم يوتيوب و دو ميليون و 501 هزار و 18 ارسال ايميل انجام مي‌شود،‌درحالي كه اين ارقام با افزايش تعداد افراد آنلاين رشد مي‌كنند.

وب‌سايت internet live stats تعداد وب‌سايت‌هاي آنلاين موجود را كمي بيش از يك ميليارد اعلام كرده‌است. همچنين تعداد كاربران آنلاين فيس‌بوك را نزديك به 1.7 ميليارد نفر نشان مي‌دهد. اين وب‌سايت اطلاعات مورد نياز خود را از 250 منبع مختلف جمع‌آوري كرده و با استفاده از الگوريتمي شخصي‌سازي شده درباره رويداد‌هاي آنلاين اينترنت حدس‌هايي آگاهانه مي‌زند.

دور از انتظار نيست كه تمامي ارقامي كه روي صفحه اين وب‌سايت نمايش داده مي‌شوند، درحال تغيير و افزايشند.

برخي از شركت‌ها مانند نتفليكس خود آمارشان را منتشر مي‌كنند. اين شركت مي‌گويد كاربرانش روزانه 125 ميليون ساعت فيلم و نمايش تماشا مي‌كنند، در نتيجه در هر ثانيه 1447 ساعت برنامه در نتفليكس نمايش داده مي‌شود.



 

اینترنت



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
الگوریتم یا خوارزمی مجموعه‌ای متناهی از دستورالعمل‌ها است، که به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند و مسئله‌ای را حل می‌کنند. به عبارت دیگر یک الگوریتم، روشی گام به گام برای حل مسئله است. شیوه محاسبه معدل در مدرسه، یکی از نمونه‌های الگوریتم است.
مبانی برنامه نویسی - الگوریتم چیست ؟

خصوصیات یک الگوریتم
تمام الگوریتم‌ها باید شرایط و معیارهای زیر را دارا باشند:

ورودی: یک الگوریتم باید هیچ یا چندین پارامتر را به عنوان ورودی بپذیرد؛
خروجی: الگوریتم بایستی حداقل یک کمیت به عنوان خروجی (نتیجه عملیات) تولید کند؛
قطعیت: دستورات الگوریتم باید با زبانی دقیق، و بی‌ابهام بیان شوند. هر دستورالعمل نیز باید انجام‌پذیر باشد. دستورهایی نظیر «مقدار ۶ یا ۷ را به x اضافه کنید» یا «حاصل تقسیم پنج بر صفر را محاسبه کنید» مجاز نیستند؛ چرا که در مورد مثال اول، معلوم نیست که بالاخره چه عددی باید انتخاب شود، و در خصوص مثال دوم هم تقسیم بر صفر در ریاضیات تعریف نشده‌است.
محدودیت: الگوریتم باید دارای شروع و پایان مشخصی باشد، به نحوی که اگر دستورات آن را دنبال کنیم، برای تمامی حالات، الگوریتم پس از طی مراحل شمارا و متناهی خاتمه یابد. به علاوه، زمان لازم برای خاتمه الگوریتم هم باید به گونه‌ای معقول، کوتاه باشد.

ریشه واژهٔ الگوریتم

 

خوارزمی


واژه الگوریتم از نام ریاضیدان و ستاره‌شناس و جغرافی‌دان نامی ایرانی، ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی (الخوارزمی)، گرفته شده است، که در خوارزم زاده شد و در دانشگاه «بیت الحکمه» بغداد به اوج شهرت رسید. خوارزم یکی از شهرهای «ایران بزرگ» بود، که امروزه در ازبکستان واقع شده است و خیوه نام دارد.
رساله ای که خوارزمی در قرن ۹ میلادی به عربی نگاشته بود، در قرن ۱۲ به لاتین با نام “Algoritmi de numero Indorum” ترجمه شد؛ یعنی “[کتابی بدست]«الگوریتمی» در مورد اعداد هندی”، که «الگوریتمی» نام الخوارزمی بود که مترجم آن را در تبدیل به لاتین چنین آورده بود. در قرن ۱۳ میلادی واژه الگوریسموس(algorismus) به معنای «سیستم شمارش عربی(دهدهی)» (یعنی اعداد ۱ تا ۹ به علاوه صفر، و نیز مفهوم اعشار) بود؛ که هنوز هم یکی از معانی واژه الگوریسم(algorism) است. معنای دیگر الگوریسم «حساب کردن با کمک اعداد عربی» است؛ یعنی فن انجام أعمال حسابی پایه، مانند جمع و ضرب، با قرار دادن اعداد در زیر هم و إعمال قواعدی خاص، که جایگزین به کارگیری اعداد رومی و استفاده از چرتکه شد.
حتی روش انجام دستی تقسیم و جذر گرفتن(رادیکال) هم الگوریسم نامیده می شود. در قرن ۱۹ این کلمه در فرانسوی به algorithme تغییر شکل پیدا کرد، البته معنایش ثابت ماند. طولی نکشید که این کلمه به شکل algorithm وارد زبان انگلیسی شد؛ ولی فقط در اواخر قرن ۱۹ میلادی بود که معنای عام‌تر امروزی‌اش را یافت، و به «هر مجموعه قواعدی برای انجام یک رویه محاسباتی یا روال رایانه‌ای به کار رود» الگوریتم گفته شد.

تبدیل نام الخوارزمی به الگوریسم و سپس الگوریتم احتمالا تحت تأثیر واژه یونانی arithmos (به معنای عدد) و arithmetic (به معنای محاسباتی) بوده است. برخی منابع هم کلمه لگاریتم را هم در تبدیل الگوریسم و الگوریتم بی تأثیر ندانسته اند.

نقش الگوریتم‌ها در علوم رایانه
در علوم رایانه، یک الگوریتم را یک روال محاسباتی خوش‌تعریف می‌دانند، که مقدار یا مجموعه‌ای از مقادیر را به عنوان ورودی (Input) دریافت کرده و پس از طی چند گام محاسباتی، ورودی را به خروجی (Output) تبدیل می‌کند. بجز این، الگوریتم را ابزاری برای حل مسائل محاسباتی نیز تعریف کرده‌اند. ساخت و طراحی الگوریتم مناسب در مرکز فعالیت‌های برنامه‌سازی رایانه قرار دارد. یک برنامه رایانه‌ای، بیان یک یا چند الگوریتم با یک زبان برنامه‌نویسی است.

مفهوم الگوریتم
مفهوم الگوریتم را معمولاً با تشبیه به دستور آشپزی توضیح می‌دهند. مثلاً اگر بخواهیم آبگوشت درست کنیم (عمل مورد نظر) با فرض اینکه مواد خام را داریم (حالت اولیه) مراحل مشخصی را باید طبق دستور آشپزی طی کنیم (دستورالعمل‌ها) تا به آبگوشت آماده (حالت پایانی) برسیم. البته الگوریتم‌ها معمولاً پیچیده‌تر از این هستند.

الگوریتم گاه دارای مراحلی است که تکرار می‌شود (در مثال آبگوشت مثلاً چند بار باید نمک زد یا آب اضافه کرد) و یا در مرحله‌ای نیازمند تصمیم‌گیری است (اگر نمک کافی است دیگر نمک نمی‌زنیم، اگر کافی نیست نمک می‌زنیم).

اگر الگوریتم برای عمل مورد نظر مناسب نباشد و یا غلط باشد به نتیجه مورد نظر نمی‌رسیم. مثلاً اگر الگوریتم آبگوشت را با مواد اولیه کباب انجام دهیم واضح است که به آبگوشت نمی‌رسیم.

باید بدانیم برای هر الگوریتم تعریف متغیرها و طراحی مرحله به مرحله بسیار مهم است. زیرا الگوریتم باید بداند بر روی چه متغیر هایی، چه اعمالی را انجام دهد و نتیجه را در غالب چه متغیرها یا پارامتر هایی نشان دهد.

تحلیل الگوریتم‌
معمولاً برای حل یک مسئله، روش‌ها و الگوریتم‌های گوناگونی وجود دارند؛ یک الگوریتم ممکن است عمل مورد نظر را با دستورات مختلف در مدت زمان و یا کار کمتر یا بیشتری نسبت به الگوریتم دیگر انجام دهد. به همین دلیل، انتخاب الگوریتم مناسب و کارا اهمیت زیادی در موفق بودن و کارایی برنامه رایانه‌ای دارد.
الگوریتم‌ها به عنوان یک فناوری مطرح هستند و دانشمندان آنها را طراحی، تحلیل، و مطالعه می‌کنند. تحلیل الگوریتم‌ها رشته‌ای است که به بررسی کارایی الگوریتم‌ها می‌پردازد. تحلیل الگوریتم‌ها یعنی پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای اجرای یک الگوریتم، همچون: حافظه، پهنای‌باند ارتباطی، سخت‌افزار، و از همه مهمتر، زمان.
کارایی یا پیچیدگی هر الگوریتم را با تابعی نشان می‌دهند که تعداد مراحل لازم برای اجرای الگوریتم را برحسب طول داده ورودی، یا میزان محل‌های لازم حافظه را بر حسب طول داده ورودی نشان می‌دهد.

روش های بیان الگوریتم

الف) بیان الگوریتم به زبان فارسی (شبه کد)
ب) بیان ریاضی الگوریتم
ج) بیان الگوریتم توسط اشکال (فلوچارت)



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
نام برخی از مشاهیر برنامه نویسی جهان تا بیاموزیم که بسازیم نه اینکه فقط مصرف کنیم .
مشاهیر برنامه نویسی جهان

 
 
Ada Lovelace
(Ada/Algorithm for the analytical engine (1843
 
آدا لولیس
 
آدا لاولیس (دختر پاول لرد ببایرون) در 10 دسامبر 1815 در لندن بدنیا آمد. او توضیحاتی در خصوص ماشین محاسباتی مکانیکی چارلز بابیج ارائه نمود و توانست الگوریتمی کاربردی برای آن پیاده سازی کند، بدین دلیل نخستین برنامه نویس جهان لقب گرفت و زبان آدا را ابداع نمود .
 
 
 
Alan Turing
(Turing Machine (1937
 
آلان
 
آقای آلان تورینگ، روال و پروسه قابل توجه ای را توسط ماشین تورینگ برای خلق کامپیوترهای مدرن بدوی خلق نمود. او به مفهوم الگوریتم و محاسبات با ماشین تورینگ که ماشین اتوماتیک نیز نامیده میشد رسمیت بخشید. یک ماشین تورینگ می تواند اقتباس منطقی از هر الگوریتم کامپیوتری را شبیه سازی کرده و ویژگی مفیدی را برای تشریح توابع درونی پردازشگر (CPU) ارائه نماید .
 
 
John von Neumann
(von Neumann architecture (1945
 
فون نیومن
 
جان فون نویمن خالق معماری Von Neumann بوده و در طراحی و ساخت اولین کامپیوتر بنام ایناک سهم مهمی داشته است. این معماری باعث ذخیره سازی برنامه ها در حافظه کامپیوتر می شود. این نوع معماری نحوه استفاده یک پردازشگر (CPU) از حافظه (Memory) کامپیوتر برای دریافت و پردازش ساختارها و داده ها را پیاده سازی می کند .
 
 
John W. Backus
(FORTRAN (1954
 
جان بکوس
 
قبل از ابداع زبان برنامه نویسی فورترن، برنامه نویسی بسیار مشکل و طاقت فرسا بود. جان وارنر بکوس دانشمندی آمریکایی بود و رهبری گروهی را برعهده داشت که اولین زبان برنامه نویسی سطح بالا (high-level programming language) را ایجاد کردند. همچنین مخترع فرم بکوس-نائو (BNF) نیز بود که تقریباٌ پر استفاده ترین نمادگر برای تعریف نحو (Syntax) زبانهای صوری است .
 
 
John McCarthy
(Lisp (1958
 
جان مک کارتی
 
پروفسور جان مک کارتی در سال 1917 در بوستون متولد شد. و در زمینه هوش مصنوعی فعالیت کرد و در سال 1958 زبان برنامه نویسی لیپس را ابداع نمود. این زبان مانند زبان پرولوگ بیشتر برای برنامه نویسی در زمینه هوش مصنوعی بکار گرفته شد. این زبان از نحو ساده ای برخوردار است و تجزیه و پیاده سازی نسبتاٌ آسانی دارد که از اولین زبانهای سطح بالا محسوب می شود .
 
 
Donald Knuth
TeX (1978) and MMIX
 
دونالد کنات
 
دونالد کنوت دانشمند کالیفرنیایی و عملاٌ پایه گذار و پدر آنالیز الگوریتمهاست و سهم فراوانی در گسترش مبانی نظری شاخه های مختلف علوم کامپیوتری دارد. همچنین طراح سیستم حروفچین Tex و سامانه حروف فراقلم (MetaFont) و مطرح کننده برنامه نویسی ادبیاتانه است .
 
 
Ken Thompson and Dennis Ritchie
Unix (1969), B (1969) and C (1972) programming languages
 
cccccccccccccc
کن تامسون و دنیس مک آلیستر ریچی دو دانشمند آمریکایی هستند که سیستم عامل یونیکس را طراحی نمودند. ریچی به همراه فردی دیگر بنام برایان کرنیگان زبان برنامه نویسی C را طراحی کردند. تامسون هم زبان B را نوشت که سیستم عامل هایی بر اساس این زبانهای برنامه نویسی طراحی و پیاده سازی گردید .
 
 
Bjarne Stroustrup
(C++ (~1983
 
بی یارنه
 
بی یارنه استراس تروپ دانشمندی دانمارکی است که خالق و توسعه دهنده زبان برنامه نویسی همه منظوره C++ است که بواسطه همین زبان دنیای برنامه نویسی را با بکارگیری مفاهیم شی گرایی در زبان C متحول ساخت. او قابلیت های فراوانی بمانند کلاس، شی، ساختارها، توابع مجازی، سربارگذاری عملگرها و ... را به زبان C اضافه نمود تا دنیای مجازی برنامه نویسی را کاملاٌ منطبق بر دنیای واقعی پیرامون ما بسازد .
 
 
Richard Brodie
(Microsoft Word (1983
 
برادیه
ریچارد برودیه دانشمندی آمریکایی و هفتادوهفتمین نفر استخدام شده در شرکت غول مایکروسافت بود که نرم افزار Word را برای آن شرکت با استفاده از زبان برنامه نویسی C++ نوشت. وی چندین تالیف برجسته در زمینه برنامه نویسی دارد .
 
 
Richard Stallman
(Emacs editor/Lead architect of the GNU project (1983
 
ریچارد
 
ریچارد استالمن یک آمریکایی طرفدار نرم افزارهای آزاد open Source و برنامه نویسی تواناست. او پروژه GNU را برای ساخت سیستم عاملی کاملاٌ آزاد شبیه به یونیکس آغاز نمود و مدیریت و معماری این پروژه را برعهده گرفت. با آغاز بکار این پروژه او نخستین قدم را در جنبش نرم افزارهای آزاد برداشت و در اکتبر 1985 بنیاد نرم افزارهای آزاد را بنا نهاد .
 
 
Larry Wall
(Perl (1987
 
لری وال
 
لری وال سازنده و ابداع کننده زبان برنامه نویسی پرل در سال 1987 است. پرل زبان برنامه نویسی است که امروزه بیشتر در زمینه های هوش مصنوعی، ژنتیک، نظامی، تحقیقاتی و صنعتی بطور گسترده ای کاربرد دارد. ساختار این زبان برگرفته از زبان برنامه نویسی C++ است .
 
 
(Guido van Rossum a.k.a BDFL (Benevolent Dictator for Life
(Python (1989
 
گیدو فان روسوم
گیدو ون روسوم برنامه نویسی هلندی است و شهرت وی بخاطر ابداع زبان برنامه نویسی پایتون است. پایتون زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح بالا، شی گرا، و مفسر است .
 
 
Tim Berners-Lee and Robert Cailliau
(HTTP, HTML, World Wide Web (www) (1990
 
 
سر تیموتی جان برنز-لی دانشمند انگلیسی کامپیوتر و استاد دانشگاه IT و ریاست کنسرسیوم وب جهان گستر است (www) و تکامل وب را تحت نظر دارد. او مخترع WWW است که همه به بزرگی و عظمت آن واقفیم. او به کمک رابرت کی لیو ارتباط موفقیت آمیزی بین یک میزبان و کاربر HTTP را از طریق اینترنت برقرار نمودند .
 
 
Linus Torvalds
(Linux Kernel /Git revision control system (1991
 
لینوس توروالدز
 
لینوس توروالدز مهندس نرم افزار فنلادی است که با آغاز و توسعه هسته لینوکس و همچنین ساخت نرم افزار گیت شناخته شده است. وی در حدود 2% از هسته لینوکس را شخصاٌ نوشته که یکی از زبانهای آزاد برنامه نویسی مهم در سیستم عامل بشمار می رود .
 
 
John D. Carmack
Co-founder of id Software /Game programmer
 
جان مرامک
 
IT Software یک کمپانی بزرگ تولید بازی در جهان است که جان دی کارمک توانست در آنجا گرافیک و ابعاد را بطور محشری وارد برنامه نویسی نماید و بازی های 3D را پایه ریزی نماید .
 
 
Tim Sweeney
Founder of Epic Games/Unreal engine programmer
 
تیم سوینی
 
تیم سوینی توانست در رقابتی در زمینه برنامه نویسی گرافیکی بر کارمک پیروز گردد و مؤسس شرکتی در زمینه موتور طراحی بازی های گرافیکی است. او نویسنده مقاله موتورهای غیر واقعی در برنامه نویسی میباشد. او با موفقیت توانست پردازش تصویر، رنگ بندی پویا و اندازه شناسی واقعی را پیاده سازی نماید .
 
 
James Gosling
(Java (1995
 
 
جیمز گاسلینگ را پدر برنامه نویسی جاوا JAVA نامند. او جاوا را زمانی که در شرکت Sun Microsystems کار می کرد ابداع نمود. جاوا از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا و بسیار قدرتمندی است که ساختار خود را از C و C++ گرفته است اما با امکاناتی کمتر و توابعی ساده تر. این زبان از امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و در آمریکا طرفداران زیادی دارد. او ماشین جاوا را نیز خود نوشت JRM .
 
 
David Heinemeier Hansson
(Ruby on Rails (2004
 
 
دیوید هانمیر هانسون سازنده و ابداع کننده زبان رابی آن ریلز (Ruby on Rails(ROR می باشد که شرکت اپل در برخی از محصولاتش از این تکنولوژی بهره می برد. این زبانی است تحت وب و آزاد که بطوری ساده بهره بری وب را افزایش می بخشد .
 
 
Anders Hejlsberg
(Turbo Pascal (1981), Delphi (1999), C#(~2000
 
آندرس
 
اندرس هگلسبرگ معمار تمامی نسخه های کامپایلر توربو پاسکال و همچنین سه نسخه اولیه بورلند دلفی است و در حال حاضر در شرکت غول مایکرو سافت رهبر و مدیر گروه برنامه نویسی سی شارپ C# می باشد .
 
 
Rasmus Lerdorf
PHP
 
راسماس
 
راسماس لردوف دانمارکی بوجود آورنده زبان برنامه نویسی همه منظوره PHP است که تحت وب است و زبانی است آزاد و بیشتر برای برنامه نویسی سمت سرور در وب گاههای پویا استفاده می شود .



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

 چکیده:
در زبان هاي برنامه نويسي كامپيوتر تورفتگي به منظور آرايش كد هاي نرم افزار(سورس كد) استفاده مي شود . اين آرايش جايگزين علامت گذاري هاي پرانتز و آكلاد و غيره در زبان هاي برنامه نويسي كلاسيك است و تنها به منظور خوانا تر شدن كدها و دستورات زبان براي ديگر توسعه دهندگان مي باشد .
تورفتگي در كدنويسي - indentation

در واقع تورفتگي (كنگره گذاري )بيشتر در بين برنامه نويس ها استفاده مي شود به عبارت ديگر كامپايلرها و مفسرها به ندرت براي مقدار دقيق فاصله ي بين دستورات اهميت قائلند البته اين در حاليست كه عده اي از زبان هاي برنامه نويسي مشخص بر همين اساس محدوديت فاصله ي بين دستورات و آفسايد ها , ساختمان دستورات سورس كد را مي آرايند كه بحث اصلي ما هم بر سر اين زبان هاست .

از زبان هايي كه براي آنها تورفتگي از اهميت خاصي برخوردار است مي توان به python   occam  و Haskell اشاره كرد .

در واقع زباني مانند  پايتون بر اساس تورفتگي از چپ (مقدار فاصله از حاشيه ي چپ ) دسته كد ها و ميزان تقدم كدها را تشخيص مي دهد .

مقدار دقيق تو رفتگي ها چه با استفاده از space   يا tab ‌ و مقدار فاصله هاي معين و مشهور در بين برنامه نويسان بحث هايي است كه نياز به بررسي جزييات بيشتر دارد و ما بدان نمي پردازيم .

براي ملموس تر شدن بحث تورفتگي (كنگره گذاري )از مثالي در زبان برنامه نويسي پايتون براي تعريف يك تابع استفاده مي كنيم .

اين تابع مشخص كننده ي زوج يا فرد بودن يك عدد است به صورتي كه اگر عدد زوج باشد عبارت even را پرينت كرده و مقدار 1 را باز مي گرداند و اگر عدد فرد باشد عبارت  oddرا پرينت كرده و مقدار 0 را برمي گرداند .

در اينجا ما از دستورات ساده ي def  براي تعريف تابع , if از و else براي گذاشتن شرط و print  و return  براي چاپ و بازگرداني استفاده مي كنيم . آنچه كه در اينجا نظر ما را به خود جلب مي كند ارزش طبقه اي دستورات است به طوري كه وقتي وارد تعريف تابع مي شويم اولين چيزي كه بدان مي رسيم شرط ifو else است و دستورات چاپ و بازگرداني در مرحله ي بعد و ارزش كمتر قرار دارند پس به صورت قرارداد if  و else كه از يك دسته اند با دو فاصله از سمت چپ و print  و return  كه از دسته ي ديگر و پايين تر دستورات اند با چهار فاصله از سمت چپ براي مفسر مشخص مي شوند .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : blacklink

از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام خرید پرینتر به آن توجه کرد در این پست معرفی شده است.
راهنمای جامع خرید پرینتر


     دقت چاپ:

اولین و مهم ترین چیز دقت چاپ یا رزولوشن می باشد که  یکی از اصلی ترین موارد انتخاب چاپگر است.

Resolution : از  تعداد نقاطی که توسط چاپگر در هر اینچ مربع از صفحه ایجاد می‌شود،  که معمولاً در دو جهت عمودی و افقی روی صفحه چاپ می‌شوند.

 بیشتر اوقات دقت چاپ پرینترها را  با دو عدد نشان می دهند که عدد اول مربوط به دقت چاپ در حالت افقی و دومی مربوط به دقت چاپ در حالت عمودی است.

بیشتر پرینترهایی که امروزه تولید می شوند از رزولوشن  ۶۰۰* ۶۰۰ پشتیبانی می‌کنند که باعث ایجاد تصاویر با دقت مناسب در هنگام چاپ خواهد شد.

دقت پرینترهای جوهر افشان به طور معمول در حدود ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ می باشد( البته در  نمونه های جدید دقت این چاپگرها به ۱۲۰۰ * ۴۸۰۰ نقطه در اینچ رسیده است).

رزولوشن پرینترهای  لیزری از ۱۲۰۰ * ۱۲۰۰ تا ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ متغییر می باشد که این دقت برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکس‌ها با بهترین کیفیت بسیار مناسب می باشد.

البته در پرینترهای لیزری تک رنگ دقت تصویر (Resolution)در حدود ۶۰۰ * ۶۰۰ نقطه در اینچ است که جهت چاپ تصاویر و متن های سیاه و سفید مناسب است.

اما جدای از مطالب گفته شده در بالا، بهتر و خوب این است که در هنگام بررسی کیفیت چاپ یک پرینتر، زیاد به عددی  که بر روی چاپگر نوشته شده توجه نکنید. برای این که قضاوت خوبی در مورد کیفیت چاپ داشته باشید بهتر است که تصویری را توسط پرینتر چاپ کنید و در مقابل چشم خود قرار دهید و سپس قضاوت کنید .
 

پرینتر

 

 

سرعت چاپ:

باز یکی دیگر از  عوامل  مهم و موثر که در خرید پرینتر باید به آن توجه کرد، سرعت چاپ آن پرینتر می باشد، که آن را با تعداد برگه هایی که در هر دقیقه پرینت می کند اندازه گیری خواهند کرد.

نکته ای قابل توجهی که باید در مورد سرعت چاپ به آناشاره کرد این است که برای اندازه گیری این پارامتر هنوز استاندارد مشخصی وجود ندارد. تولید کننده ها معمولا در هنگام اندازه گیر سرعت چاپ پرینتر، از چاپ صفخاتی با رزولوشن و کیفیت پایین استفاده می کنند تا به این وسیله سرعت چاپکر را بیشتر نشان دهند.

به عنوان مثال پرینترهای جوهرافشانی که در بازار موجودهستند ادعا می کنند که بین ۵ تا ۲۱ صفحه متن را در دقیقه چاپ می کنند. این در حالی است که در آزمایش های انجام شده ۲ تا ۷‌صفحه  متن را چاپ کردند.

در باره ی چاپ تصویر شرکت های سازنده معتقدندکه در هر دقیقه ۲ تا ۱۵ را چاپ می کنند، ولی در بررسی هایی که انجام شد  ۱ تا ۳ صفحه در دقیقه به ثبت رسید.

کل این موارد در مورد پرینترهای لیزری هم صدق می کند به طور مثال  یک چاپگر لیزری تک رنگ، در چاپ متن ۱۰ تا ۱۸  صفحه را در دقیقه چاپ می کند در حالی که کارخانه ادعای ۲۰ تا ۳۶ صفحه در دقیقه را دارد.

 

پرینتر

 


 پردازنده و حافظه:

یکی دیگر از مواردی که کمتر در هنگام تهیه ی پرینتر به آنها توجه می شود، پردازنده و حافظه پرینتر است. البته با توجه به تکنولوژی ای که در هر چاپگری استفاده شده است، مقدار مشخصی از پردازنده و حافظه نیاز دارد.(همبود)

به عنوان مثال از آنجایی که تکنولوژی مورد استفاده در پرینترهای لیزری به این صورت است که دستور چاپ یک برگه را به صورت یکجا دریافت می کند، بنابراین برای داشتن چاپ بهتر به مقدار بیشتری از حافظه و قدرت پردازش احتیاج دارد.

ولی در پرینترهای جوهر افشان از انجایی که چاپ به صورت خطی انجام می شود و دستورات چاپ مرحله به مرحله از طریق کامپیوتر ارسال می شود، میزان پردازنده و حافظه از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

 

پرینتر



هزینه های چاپ:

یکی دیگر از نکاتی که بایستی در هنگام خرید پرینتر مد نظر داشت، هزینه‌ای است که در چاپ هر صفحه توسط پرینتر برای شما ایجاد می‌شود.

معمولا چاپگرهای جوهر افشان به خاطر قیمت پایینی که دارند انتخاب مناسبی جهت خرید شما هستند، ولی بعد از مدتی هزینه خرید جوهر برای پرینتر بالا خواهد رفت و نگهداری و استفاده از آن به صرفه نخواهد بود.

در این چاپگرها باید مبلغی در حدود  ۲۱ تا ۳۰ دلار برای شارژ کارتریج‌های سه رنگ اصلی ، و ۱۲ تا ۳۰  برای شارژ کارتریج مشکی هزینه کنید. که با هر بار شارژ این کارتریج‌ها حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ صفحه را می توانید چاپ کنید. یعنی هزینه چاپ هر صفحه متن سیاه و سفید در حدود ۱ تا ۷ سنت و هر صفحه رنگی در حدود ۶ تا ۱۸ سنت هزینه در بردارد.
 

 

پرینتر



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()